ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شرط جدید پیش فروش خودرو برای خودروسازان
اخبار خودرو

سازمان استاندارد 15 قانون جدید را برای خودروسازان تعیین کرد

سازمان استاندارد یک شرط جدید برای پیش فروش خودرو به خودروسازان ابلاغ کرد. بر اساس این شرط خودروهایی با ماندگاری بیش از ۲ ماه در پارکینگ خودروسازان بایستی پیش از تحویل به مشتری مجددا مورد ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

سازمان استاندارد یک شرط جدید برای پیش فروش خودرو به خودروسازان ابلاغ کرد. بر اساس این شرط خودروهایی با ماندگاری بیش از ۲ ماه در پارکینگ خودروسازان بایستی پیش از تحویل به مشتری مجددا مورد ارزیابی کیفی قرار گیرند. ابلاغ این شرط در کنار 14 مورد دیگر، ظاهرا از نتایج تصادف مرگبار و پرحاشیه بهبهان است که تاکنون حاشیه های بسیاری را به همراه داشته است.

گفته می‌شود این شرط جدید در حالی به خودروسازان ابلاغ شده است که تا پیش از این سخت‌گیری‌های چندانی برای پیش‌ فروش خودرو وجود نداشته است و همین موضوع کار خودروسازان را برای فروش سخت‌تر از گذشته کرده است.

سازمان استاندارد ۱۵ قانون جدید را به خودروسازان ابلاغ کرد

پیش از این سازمان ملی استاندارد یک مهلت ۱ ماهه برای خودروسازان تعیین کرده بود تا ایمنی و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

در ادامه همین روند نیز ۱۵ مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی برای خودروسازان تعیین شد. این قوانین از طریق وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ شده و آن‌ها نیز متعهد به اجرای کامل این قوانین شده‌اند.

مطابق با بند ۲ همین تعهدات ابلاغ شده به خودروسازان نیز یک شرط جدید برای پیش فروش خودرو تعیین شده است.

به نظر می‌رسد حادثه بهبهان و تصادف نزدیک به ۶۰ خودرو با یکدیگر و کشته شدن ۵ نفر از هموطنانمان سبب شده که حساسیت دستگاه‌های نظارتی و ایمنی بر روی عملکرد خودروسازان افزایش یابد و حتی پلیس نیز واکنش‌های تندی نسبت به عملکرد آن‌ها از خود نشان داده است.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به شروط جدید تعیین شده عرضه خودرو در بازار با سرعت کمتری انجام شود

از آنجا که خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش خود، از خودروهای تولید ماه‌های پیش‌تر هم استفاده می‌کنند و طبیعتا تمامی خودروهای تحویلی، تولیدی همان ماه نیستند احتمالا شاهد طویل‌تر و سخت‌تر شدن فرآیند عرضه خودرو در بازار خواهیم بود.

۱۵ بند قانونی سازمان استاندارد

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر تمامی ۱۵ بندی که سازمان استاندارد برای پیاده‌سازی به خودروسازان ابلاغ کرده است:

۱. خودروسازان مکلفند در زمان اخذ تأیید نوع گواهی اظهاریه انطباق مبنی بر تطابق خودروهای تولیدی با تأیید نوع اخذشده را بلافاصله با امضای مدیرعامل شرکت به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نمایند.

۲. چنانچه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی‌های فروش طبق گزارش شرکت بازرسی بیش از ۲ ماه باشد، خودروسازان مکلفند بلافاصله از طریق شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از تمامی خودرو های مزبور، از لحاظ سلامت قطعات لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری باتری، شن‌زدگی، فرورفتگی بدنه و سایر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی اقدام نموده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نمایند.

۳. خودروسازان متعهد می‌شوند، بلافاصله سازمان ملی استاندارد ایران را درمورد تغییراتی که بر انطباق محصول با استانداردهای ملی ذیربط تأثیر می‌گذارند، آگاه نمایند، در غیر این صورت طبق بند ۳ ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران جرم تلقی شده است و اقدامات حقوقی لازم از طرف سازمان ملی استاندارد ایران اعمال خواهد شد.

۴. خودروسازان با علم و آگاهی از ماده ۴۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، متعهد به اجرای مستمر سیستم کیفیت و رعایت الزامات استاندارد در تمامی بازه زمانی تولید و نظارت بر بازار به‌منظور حصول اطمینان از حفظ و استمرار کیفیت محصول تولیدی در انطباق با الزامات استاندارد می‌باشند و تمامی تعهدات ناشی از عدم‌تأمین الزامات استاندارد و خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل شوند.

۵. خودروسازان موظف به کنترل فرایند تولید کیفیت مواد اولیه و حد واسط محصول نهایی در پیش و پس از تولید محصول در انطباق با الزامات استاندارد هستند. در صورت هرگونه مغایرت کیفی در محصول نهایی مسئولیت کیفری و حقوقی و خسارات وارده به هر شخص حقیقی و حقوقی در حال و آینده متوجه واحد تولیدی کالا یا ارائه‌دهنده خدمت است.

۶. خودروسازان متعهد می‌شوند، تا قبل از اخذ تأیید نوع از پیش‌فروش خودروها اکیداً خودداری نموده و به‌محض تعلیق یا ابطال تأیید نوع، هرگونه فعالیت تبلیغاتی را متوقف نمایند.

۷. خودروسازان موظف‌اند طی ۲ ماه برابر اعلام سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به عقد قرارداد و به‌کارگیری شرکت‌های بازرسی تأیید صلاحیت‌شده طبق نظر سازمان، اقدام و جهت اجرای تمامی ضوابط موضوعه همکاری کامل معمول دارند.

۸. خودروسازان متعهد به استفاده از سیستم فناورانه با قابلیت ردیابی محصول QR Code به‌منظور ردیابی و نظارت‌های مردمی بوده و در صورت تأیید گزارشات واصله توسط سازمان ملی استاندارد ایران مکلف به اعلام فراخوان برای رفع مغایرت‌ها هستند.

۹. خودروسازان مکلف‌اند ظرف مدت ۴ ماه حسب مصوبه نشست ۴۷ شورای سیاست‌‌گذاری خودرو مورخ ۳۰٫۱۰٫۱۳۹۵ قطعات و سیستم‌های موردنیاز خود را برای آن دسته از کالاهایی که دارای استاندارد ملی ایران است، صرفاً از دارندگان پروانه کاربرد علامت استاندارد تأمین نمایند. فهرست اولیه قطعات دارای استاندارد ملی مشتمل بر حدود ۱۶۰ استاندارد برای بررسی و برنامه‌‌ریزی لازم به خودروساز اعلام می‌شود.

۱۰. خودروسازان مکلف‌اند در مدت ۴ ماه برای سایر قطعات و سیستم‌های فاقد استاندارد ملی نسبت به تدوین ضوابط فنی حسب استانداردهای کارخانه‌ای اقدام و سوابق کنترلی آن را برای هر قطعه حفظ و در صورت درخواست سازمان ارائه نمایند. فهرست اولیه قطعات مهم و تاثیرگذار قبلاً در قالب فهرست ۵۰ قلم قطعه به خودروسازان اعلام شده است.

۱۱. خودروسازان باید طی ۴ ماه اقدامات اصلاحی مرتبط با رفع عیوب پرتکرار گزارش‌شده در ارزیابی‌های موردی را اجرا نموده و از تکرار آن در ارزیابی‌های بعدی جلوگیری نمایند.

۱۲. خودروسازان در مدت ۴ ماه مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت و به‌‌کارگیری مدیر کنترل کیفیت تأیید صلاحیت شده از سازمان ملی استاندارد ایران متناسب با خطوط و شیفت‌های تولیدی خود هستند.

۱۳. خودروسازان طی ۱ سال باید تأمین‌کنندگان خود را مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت طبق استاندارد IATF 16949 نمایند.

۱۴. خودروسازان با اجرای اجباری استاندارد خدمات‌پس‌از‌فروش خود به شماره ۱۹۱۱۷ موافقت نموده و مقرر شد، طبق آگهی منتشرشده نسبت به اخذ تأییدیه انطباق با استانداردهای مزبور اقدام نمایند.

۱۵. خودروسازان موظفند پس از ابلاغ سازمان ملی استاندارد ایران، نسبت به اجرای همه استانداردها و الزاماتی که حسب بند ۱ مصوبات نشست ۱۱۲ شورای عالی استاندارد تعلیق شده است، بر روی تمامی محصولات تولیدی خود اقدام نمایند.

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران همه این مسئولیت‌های قانونی، تعهدات و تکالیف برای مدیران فعلی و آتی شرکت‌های خودروساز الزامی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expert_developer
    expert_developer | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

    ۱۵۰ شرط جدید هم بگذاره تا وقتی خودروسازها مون وابسته به دولت و بدون رقیب باشند همون آشغال همیشگی رو دست مردم میدن. دیگه گول این شامورتی بازیهاتون رو نمی خوریم.

مطالب پیشنهادی